Naprawa lusterka bocznego Mercedes R107
OPIS NAPRAWY - INSTRUKCJA KROK PO KROKU
Demontaż Lusterka i Obudowy
- Przygotowanie: Opuść szybę całkowicie i zabezpiecz drzwi ręcznikiem/szmatką, aby chronić lakier przed zarysowaniem.
- Wyjęcie Szkła: Użyj plastikowego narzędzia, aby podważyć szkło lusterka z prawej strony (dla uzyskania dźwigni). Podtrzymuj szkło lewą ręką, aby zapobiec upadkowi i pęknięciu, ponieważ jest bardzo drogie. Szkło jest mocowane do podkładki, która wsuwa się na widelec mechanizmu – należy je podciągnąć do góry, a następnie wyciągnąć.
- Odłączenie Przewodów: Jeśli lusterko jest podgrzewane lub regulowane elektrycznie, odłącz styki elektryczne.
- Demontaż Dźwigni (Lusterka Ręczne): W przypadku lusterka regulowanego ręcznie, użyj płaskiego śrubokręta, aby nacisnąć i wysunąć czerwoną kątową zawleczkę blokującą, a następnie pociągnij plastikową dźwignię regulacyjną do siebie.
- Demontaż Listwy Chromowanej: Odsuń chromowaną listwę ozdobną. Można to zrobić, zsuwając ją i podważając. Najłatwiejszym sposobem jest wyjęcie dwóch śrub trzymających listwę ozdobną, co pozwoli jej przechylić się do przodu i umożliwi jej łatwe wyjęcie (listwa jest mocowana na trzech klipsach).
- Usunięcie Gumowej Obudowy: Zdejmij gumową obudowę (rubber housing) – powinna się po prostu podnieść.
- Demontaż Obudowy Zewnętrznej: Obudowa zewnętrzna jest przykręcona do wewnętrznego mechanizmu dwiema śrubami (Phillips raised head M4 x 10mm). Wykręć je, uważając na dwie małe podkładki, które łatwo zgubić.
- Zdjęcie Uszczelki Gumowej: Zdejmij gumową sekcję. Należy uważać, aby jej nie rozerwać, ponieważ ten element jest drogi (ok. 57 funtów) i trudny do zdobycia od Mercedes-Benz.
- Demontaż Mechanizmu: Aby rozebrać mechanizm, należy wykręcić śrubę regulującą sztywność. Zdejmij pierścień zabezpieczający (circlip), cienką podkładkę dystansową z jednej strony, a następnie drugi pierścień zabezpieczający z drugiej strony.
- Usuwanie Zardzewiałych Elementów: Jeśli pręty lub śruby są zardzewiałe i zablokowane, nałóż płyn penetrujący (np. Plus Gas WD40) i zostaw na noc. Przy wykręcaniu zardzewiałych śrub delikatnie nimi kołysz w przód i w tył, cały czas dodając płyn penetrujący, aby uniknąć ich złamania wewnątrz słupka.
2. Renowacja i Czyszczenie
- Walka z Korozją: Zeszlifuj korozję z wnętrza obudowy (casing) za pomocą papieru ściernego lub szczotki drucianej na wiertarce elektrycznej. Jeśli korozja nie zostanie usunięta, może przejść na chromowaną stronę lusterka i spowodować bąblowanie, co jest bardzo kosztowne w naprawie.
- Ochrona Antykorozyjna: Wnętrze obudowy i podkładkę szkła lusterka spryskaj środkiem antykorozyjnym (rust encapsulator) (np. na bazie srebra), aby chronić elementy przed dalszą korozją.
- Kąpiel Odrdzewiająca: Małe zardzewiałe pręty mechanizmu i sprężyny włóż do kąpieli odrdzewiającej (np. z kryształkami deox) na noc. Następnie użyj narzędzia Dremel lub szczotki drucianej, aby usunąć resztki rdzy.
- Szkło Lusterka: Jeśli szkło oddzieliło się od podkładki, można je ponownie przykleić klejem ekspandującym (np. Gorilla Glue). Podczas zaciskania nie ściskaj zbyt mocno i użyj osłony chroniącej szkło przed zaciskiem. Alternatywnie, użyj taśmy dwustronnej.
- Wykończenie (Opcjonalnie): Zewnętrzną obudowę można oddać do malowania proszkowego (koszt ok. 20 funtów za lusterko), aby uzyskać trwałe wykończenie. Małe odrdzewione elementy można pomalować złotą farbą (Rustoleum gold) dla uzyskania wyglądu OEM.
- Renowacja Gumy: Gumowe uszczelki można odświeżyć odżywką do gumy (np. Turtle Wax black), aby wyglądały "mokro i błyszcząco".
3. Montaż
- Smarowanie: Nasmaruj wszystkie przeguby. Użyj smaru do przegubu kulowego i oleju silikonowego do innych połączeń, aby uniknąć reakcji z farbą. Nałóż kroplę oleju lub smaru litowego na mechanizm.
- Montaż Wewnętrzny: Zamontuj z powrotem mechanizm. Użyj nowych śrub M3 x 12 mm oraz podkładek i pierścieni zabezpieczających (circlips) M4. Pamiętaj, aby śruby miały łby skierowane na zewnątrz.
- Włożenie Sprężyny: Przed przykręceniem obudowy do ramy, zamontuj sprężynę. Jest to "niezwykle trudne" do zrobienia, gdy obudowa jest już przykręcona.
- Montaż Obudowy: Przykręć obudowę zewnętrzną za pomocą dwóch wkrętów M4 x 10 mm z podkładkami.
- Uszczelki: Włóż uszczelkę na miejsce, dwukrotnie sprawdzając, czy zakrywa ona wszystkie klipsy. W przeciwnym razie woda może przedostawać się do środka.
- Montaż Lusterka do Drzwi: Zabezpiecz lusterko trzema śrubami M4 x 10 mm z łbem soczewkowym.
- Montaż Listwy Chromowanej Ozdobnej: Nasuń listwę ozdobną, upewniając się, że zatrzask (clip fitting) jest przed metalowym wspornikiem.
- Montaż Szkła: Wsuń szkło lusterka z powrotem na gniazdo mechanizmu.
- Montaż Dźwigni (Lusterka Ręczne): Nałóż uchwyt (handle). Warto posmarować go smarem, aby ułatwić nasunięcie, ponieważ jest bardzo ciasno dopasowany. Na koniec wsuń element blokujący (locking piece).
Uwaga końcowa: Po nasmarowaniu wszystkich elementów, ruch lusterka powinien być płynny (wychylenie w górę/dół oraz na boki). Jeśli na samochodzie było zardzewiałe i nieruchome, to dzięki renowacji powinno działać, "jak należy".

Uwagi i Komentarze