Naprawa lusterka bocznego Mercedes R107

Trudność:

OPIS NAPRAWY - INSTRUKCJA KROK PO KROKU

Demontaż Lusterka i Obudowy

  1. Przygotowanie: Opuść szybę całkowicie i zabezpiecz drzwi ręcznikiem/szmatką, aby chronić lakier przed zarysowaniem.
  2. Wyjęcie Szkła: Użyj plastikowego narzędzia, aby podważyć szkło lusterka z prawej strony (dla uzyskania dźwigni). Podtrzymuj szkło lewą ręką, aby zapobiec upadkowi i pęknięciu, ponieważ jest bardzo drogie. Szkło jest mocowane do podkładki, która wsuwa się na widelec mechanizmu – należy je podciągnąć do góry, a następnie wyciągnąć.
  3. Odłączenie Przewodów: Jeśli lusterko jest podgrzewane lub regulowane elektrycznie, odłącz styki elektryczne.
  4. Demontaż Dźwigni (Lusterka Ręczne): W przypadku lusterka regulowanego ręcznie, użyj płaskiego śrubokręta, aby nacisnąć i wysunąć czerwoną kątową zawleczkę blokującą, a następnie pociągnij plastikową dźwignię regulacyjną do siebie.
  5. Demontaż Listwy Chromowanej: Odsuń chromowaną listwę ozdobną. Można to zrobić, zsuwając ją i podważając. Najłatwiejszym sposobem jest wyjęcie dwóch śrub trzymających listwę ozdobną, co pozwoli jej przechylić się do przodu i umożliwi jej łatwe wyjęcie (listwa jest mocowana na trzech klipsach).
  6. Usunięcie Gumowej Obudowy: Zdejmij gumową obudowę (rubber housing) – powinna się po prostu podnieść.
  7. Demontaż Obudowy Zewnętrznej: Obudowa zewnętrzna jest przykręcona do wewnętrznego mechanizmu dwiema śrubami (Phillips raised head M4 x 10mm). Wykręć je, uważając na dwie małe podkładki, które łatwo zgubić.
  8. Zdjęcie Uszczelki Gumowej: Zdejmij gumową sekcję. Należy uważać, aby jej nie rozerwać, ponieważ ten element jest drogi (ok. 57 funtów) i trudny do zdobycia od Mercedes-Benz.
  9. Demontaż Mechanizmu: Aby rozebrać mechanizm, należy wykręcić śrubę regulującą sztywność. Zdejmij pierścień zabezpieczający (circlip), cienką podkładkę dystansową z jednej strony, a następnie drugi pierścień zabezpieczający z drugiej strony.
  10. Usuwanie Zardzewiałych Elementów: Jeśli pręty lub śruby są zardzewiałe i zablokowane, nałóż płyn penetrujący (np. Plus Gas WD40) i zostaw na noc. Przy wykręcaniu zardzewiałych śrub delikatnie nimi kołysz w przód i w tył, cały czas dodając płyn penetrujący, aby uniknąć ich złamania wewnątrz słupka.

2. Renowacja i Czyszczenie

  1. Walka z Korozją: Zeszlifuj korozję z wnętrza obudowy (casing) za pomocą papieru ściernego lub szczotki drucianej na wiertarce elektrycznej. Jeśli korozja nie zostanie usunięta, może przejść na chromowaną stronę lusterka i spowodować bąblowanie, co jest bardzo kosztowne w naprawie.
  2. Ochrona Antykorozyjna: Wnętrze obudowy i podkładkę szkła lusterka spryskaj środkiem antykorozyjnym (rust encapsulator) (np. na bazie srebra), aby chronić elementy przed dalszą korozją.
  3. Kąpiel Odrdzewiająca: Małe zardzewiałe pręty mechanizmu i sprężyny włóż do kąpieli odrdzewiającej (np. z kryształkami deox) na noc. Następnie użyj narzędzia Dremel lub szczotki drucianej, aby usunąć resztki rdzy.
  4. Szkło Lusterka: Jeśli szkło oddzieliło się od podkładki, można je ponownie przykleić klejem ekspandującym (np. Gorilla Glue). Podczas zaciskania nie ściskaj zbyt mocno i użyj osłony chroniącej szkło przed zaciskiem. Alternatywnie, użyj taśmy dwustronnej.
  5. Wykończenie (Opcjonalnie): Zewnętrzną obudowę można oddać do malowania proszkowego (koszt ok. 20 funtów za lusterko), aby uzyskać trwałe wykończenie. Małe odrdzewione elementy można pomalować złotą farbą (Rustoleum gold) dla uzyskania wyglądu OEM.
  6. Renowacja Gumy: Gumowe uszczelki można odświeżyć odżywką do gumy (np. Turtle Wax black), aby wyglądały "mokro i błyszcząco".

3. Montaż

  1. Smarowanie: Nasmaruj wszystkie przeguby. Użyj smaru do przegubu kulowego i oleju silikonowego do innych połączeń, aby uniknąć reakcji z farbą. Nałóż kroplę oleju lub smaru litowego na mechanizm.
  2. Montaż Wewnętrzny: Zamontuj z powrotem mechanizm. Użyj nowych śrub M3 x 12 mm oraz podkładek i pierścieni zabezpieczających (circlips) M4. Pamiętaj, aby śruby miały łby skierowane na zewnątrz.
  3. Włożenie Sprężyny: Przed przykręceniem obudowy do ramy, zamontuj sprężynę. Jest to "niezwykle trudne" do zrobienia, gdy obudowa jest już przykręcona.
  4. Montaż Obudowy: Przykręć obudowę zewnętrzną za pomocą dwóch wkrętów M4 x 10 mm z podkładkami.
  5. Uszczelki: Włóż uszczelkę na miejsce, dwukrotnie sprawdzając, czy zakrywa ona wszystkie klipsy. W przeciwnym razie woda może przedostawać się do środka.
  6. Montaż Lusterka do Drzwi: Zabezpiecz lusterko trzema śrubami M4 x 10 mm z łbem soczewkowym.
  7. Montaż Listwy Chromowanej Ozdobnej: Nasuń listwę ozdobną, upewniając się, że zatrzask (clip fitting) jest przed metalowym wspornikiem.
  8. Montaż Szkła: Wsuń szkło lusterka z powrotem na gniazdo mechanizmu.
  9. Montaż Dźwigni (Lusterka Ręczne): Nałóż uchwyt (handle). Warto posmarować go smarem, aby ułatwić nasunięcie, ponieważ jest bardzo ciasno dopasowany. Na koniec wsuń element blokujący (locking piece).

Uwaga końcowa: Po nasmarowaniu wszystkich elementów, ruch lusterka powinien być płynny (wychylenie w górę/dół oraz na boki). Jeśli na samochodzie było zardzewiałe i nieruchome, to dzięki renowacji powinno działać, "jak należy".

Filmy YouTube

Uwagi i Komentarze

Dodaj komentarz